Durf nee te zeggen tegen een klant

Gif bij blog ‘Durf nee te zeggen tegen een klant’ van ZinVol. Gif gemaakt door ZinVol.

Bijgewerkt november 2022

‘Er is niemand anders beschikbaar die dit kan. En we hebben echt snel iemand nodig.’

Ooit werkte ik voor mezelf als journalist. In het begin van dat bestaan, had ik een vaste klant. Een redactiebureau dat fatsoenlijk betaalde en waarvoor ik regelmatig met veel plezier allerlei officiële documentatie corrigeerde.

Op een dag haalde een van de eigenaren me over tot het aannemen van een grote klus die ik niet wilde doen

In mijn laatste baan had ik namelijk een cursus gevolgd. Het ging om het toepassen van een soort pre-html-codering op teksten. Voor het gemak noem ik het maar even zo.

Ik vond het vreselijk. Ik wilde geen teksten coderen, ik wilde ze ontdoen van fouten in spelling en grammatica. Lekker in de weer met mijn rode pen. Nadat ik ontslag had genomen uit mijn laatste baan, had ik opgelucht bedacht dat ik nooit meer zou hoeven coderen.

En nu vroeg mijn vaste klant dus of ik alsjeblieft, alsjeblieft toch teksten zou willen coderen.

Eerst zei ik nee

Ik vertelde zelfs dat ik dat werk niet leuk vond en dat daar mijn talent ook niet lag.

Mijn klant hield vol. ‘Er is niemand anders beschikbaar die dit kan. En we hebben echt snel iemand nodig.’

Ze stelde me bovendien allerlei leukere klussen in het vooruitzicht.

Uiteindelijk zei ik ja. Ik was jong, nog onervaren als ondernemer, en als de dood dat ik een fijne, fatsoenlijk betalende, vaste klant zou verliezen

De werknemer die me begeleidde, behandelde me alsof ik een stagiair was in plaats van een ondernemer. Dat was de tweede rode vlag die ik wel voelde, maar negeerde.

Ik deed mijn uiterste best, maar ik had te veel tijd nodig voor mijn werk en was te slordig.

Kortom, lieve mensen, het werd niet echt wat hè.

Na deze ervaring heeft mijn klant me nooit meer gevraagd voor een klus

Ook niet voor het soort opdrachten dat wél bij me paste en dat ik vóór deze klus naar hun volle tevredenheid oppakte.

Als jij je hebt voorgenomen een bepaald type klus nooit meer te doen, omdat het je ding niet is of omdat je er gewoon klaar mee bent: houd dat vol. Doe de dingen die bij jou passen, en zoek daar je klanten bij. Niet andersom.

Zeker in crisistijden kun je extra werk goed gebruiken. De verleiding alles aan te pakken is groter dan normaal. Blijf echter ook in deze tijden luisteren naar jezelf, niet alleen naar je klant.

De keren dat ik niet naar mezelf luisterde, hebben mij nooit goed gedaan.

Voor de zekerheid nog iets over compleet nieuwe klussen

Als je iets nog nooit eerder gedaan hebt, kan iedere vezel in je lichaam je toeschreeuwen dat je de klus niet moet aannemen. Dat gevoel is eerder gebaseerd op een soort plankenkoorts dan op ervaring. Zeker ook iets om goed te onderzoeken, daar niet van, maar niet direct een uitstekende reden om nee te zeggen. Als je altijd alles wat nieuw voor je is, zou afwijzen, dan kom je niet ver als zelfstandige.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Heb jij je wel eens door een klant laten overhalen tot een opdracht die je liever niet zou doen?

Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.