Interessant voor beginnende en ervaren ondernemers die blijven twijfelen: moet ik wel of niet een doelgroep, niche of specialisatie?

Available in English too. Read about it.

    • Vrijdag 20 december van 10-11 uur

    • De Zoom-link ontvang je kort voor 20 december.

    • Na afloop ontvang je mijn slides. 

    • Er komt geen opname, het webinar is alleen live te volgen

    • Deelnemen kost 25 euro exclusief 21% btw


    Kom je ook? 👇

In het kort (TLDR;)

Ik leg uit wanneer een niche wel en juist geen zin heeft. Ik deel de eerste 30 minuten met je:

  • De 7 variaties van generalist tot specialist, en waarom ze allemaal oké zijn

  • De 5 elementen die helpen je focus voor nu te ontdekken

  • De 3 misverstanden over focus die ik steeds opnieuw tegenkom

En het tweede halfuur: stel je vragen. 😃

  • Vrijdag 20 december van 10-11 uur

  • De Zoom-link ontvang je kort voor 20 december

  • Na afloop ontvang je mijn slides

  • Er komt geen opname, het webinar is alleen live te volgen

  • Deelnemen kost 25 euro exclusief 21% btw

Kom je ook? 👇

 

Waarom dit webinar over specialisatie?

 

Ondernemen: Ik begon ooit met
alles doen voor iedereen

In 2000. Toen nog als schrijver. Werd ik niet rijk van. Maar wel wijs.

Ik probeerde álles uit.

  • Van filmrecensie voor weekkrant De Roskam tot diepte-interview voor Libelle.

  • Van achtergrondartikel voor vakblad Personeelbeleid tot folders en webteksten voor ondernemers.

  • Ik deed eind- en hoofdredactie van tijdschriften, maar was ook romans aan het corrigeren voor uitgevers.

Ik schreef alles voor iedereen. Poes Tokio vond er wat van.
Foto: Valerie Ardini

 

Met een specialisatie ging ik meer verdienen

Door alles uit te proberen ontdekte ik wat ik wel en niet leuk vond. Aan mijn klussen, maar óók aan werken met mijn klanten.

De leuke dingen – mijn groene vinkjes - bouwde ik verder uit. Zo kreeg ik steeds meer een bedrijf dat paste bij wie ik ben. (Al duurde het nog een poos, tot ik leerde om op tijd nee te zeggen als ik op rode vlaggen stuitte.)

Dat betaalde zich niet alleen uit in werkplezier, zelfvertrouwen en fijne klantrelaties. Maar ook in geld: ik ging meer verdienen toen ik me als journalist specialiseerde in het onderwerp Arbeidsmarkt.

Zo’n verhaal heb je vast vaker gehoord

In mijn wereld worden niche, doelgroep of specialisatie vaak tot het walhalla uitgeroepen. Alsof je dan het EK gewonnen hebt.

En dat kán het ook echt zijn: een walhalla. Maar dan moet je vanbinnen óók aan die keus toe zijn.

Daar zie ik het geregeld misgaan

Ik zie ondernemers kiezen voor een niche, omdat het moet van hun businesscoach. Of: omdat ie voor de hand ligt.

Ze nemen een rationele beslissing, want doe je het niet, ben je een dief van je portemonnee. Maar zelf vóelen ze er niks bij. En ja, dan zit er vaak ook geen energie op. (Lees: je voelt een enorme weerstand om je specialisatie in je marketing pal vooraan te zetten.)

Na enige tijd constateren ze dan ‘dat hun niche niet werkt’.

 

Niche: hokje, verveling, klanten mislopen?

Door dat gedwongen karakter denkt een ander deel van alle ondernemers juist weer: tief op met je niche. Ik laat me niet in een hokje plakken. Dan ga ik me vervelen. Of ik loop allemaal klanten mis.

Nou. Nee. Als je ‘m goed kiest, zit je niche als je lekkerste joggingbroek. Knelt nergens.

Maar jongens, daarvoor moeten we wel even een paar ontstane misverstanden in de prullenbak gooien. Want ik denk dat we dit hele gedoetje veel te platgeslagen hebben.


Webinar: Specialisatie, yay of nee?

Daarom heb ik een webinar over dit thema: Specialisatie, yay of nee?

  • Waarbij ik je eerst een half uur lang geruststel, of je nou #teamfriet of #teampatat bent.

  • Daarna kun je nog een half uur lang vragen stellen.

Dus het webinar duurt in totaal een uur.
1,5 uur met inloop erbij gerekend.

 

Doelgroep, niche, specialisatie: wat als je niet in één hokje past?
Foto: Annegreet Rouw

 

Geen upsell. Geen funnel na afloop

Echte info, zoals je van mijn blogs en mijn nieuwsbrief MotivatieMails gewend bent. Nadien mail ik je ook de slides uit mijn presentatie.

Kost dat?

Individueel volgen? Je bent welkom op vrijdag 20 december voor 25 euro exclusief 21% btw.


Lijkt het je wat voor de leden of deelnemers van je netwerkclub of beroepsorganisatie, of als onderdeel van je training, dan geef ik met liefde dit webinar voor 300 euro exclusief 21% btw.




This webinar is available in English

Do you work with an international bunch of freelancers or entrepreneurs? No problem. You can book Specialisation: yay or nay? in English.

I’ve done it before. I gave this webinar to the Starters special interests group of SENSE: a society for English-language professionals based in the Netherlands.




 
Anneke volgde coachtraject Focus op je Focus:
Twijfels over mijn doelgroep

Ik ben een ervaren ondernemer. Maar ook ervaren ondernemers kunnen soms wankelen. Ik had twijfels over mijn doelgroep.

Terwijl ik die eerder vol overtuiging had gekozen.

Ik heb met dit traject ontdekt waardoor het kwam. En het met Miranda’s suggesties kunnen oplossen. Ik sta nu weer vol achter de keuze voor mijn doelgroep: executive vijftigers. Ook heb ik van Miranda een persoonlijke actielijst gekregen. Daarmee kan ik mijn keuze nog duidelijker uitdragen en zichtbaar maken.

Binnen 2 weken staat alles weer als een huis.
— Executive coach Anneke Krakers (The Art of Seniority)
 
 

Misschien ken je me nog niet, en wil je eerst met me mailen hierover, voor je beslist?

 

Zoek je iets anders? Ga naar: Aanbod.

 
Saskia volgde coachtraject Focus op je Focus:
Ik had niet verwacht dat één sessie zoveel zou opleveren!

Alle puzzelstukjes vielen op zijn plek. Alsof een deken was weggetrokken en ik de zaken voor het eerst helder zag. Samen vonden we oplossingen voor vraagstukken waar ik al járen mee worstel. Nog diezelfde dag heb ik stappen gezet om mijn nieuwe focus vorm te geven. Ik had zoveel energie en inspiratie gekregen!

Ik merk nu al dat ik mijn bedrijf op deze manier echt naar een hoger niveau kan tillen.
— Merkspecialist Saskia Broman (Comcredo)
 
 

Genoeg ondernemers worstelen met focus, je bent niet de enige

Ondernemer sinds 2011
Het heeft me verrast hoe breed de scope is

Mijn bedrijf had 2 takken. In 2020 besloot ik van één afscheid te nemen voor meer focus. Ik wilde voor de overgebleven tak graag helder hebben wie mijn doelgroep is en klopte bij Miranda aan. Die weet van doorpakken. Bij binnenkomst zei ze: ‘We gaan alles uit onze tijd halen!’

Door alle kanten op te brainstormen kwamen we juist tot de kern. Wat is mijn product, wie zijn mijn klanten, wat ben ik voor ondernemer? Terwijl ik van tevoren dacht: ‘Wat kunnen we doen in zo’n korte tijd? Straks vertelt ze allemaal zaken die ik toch al weet.’

Het heeft me verrast hoe breed de scope is. We hebben heel ruim gekeken naar wat ik kan doen binnen mijn bedrijf om de juiste richting op te gaan.

Ik heb nu een lange lijst met to-do’s en aandachtspunten. Die pak ik erbij als ik AAN mijn bedrijf werk. En ik heb in mijn hoofd (en hart) duidelijk welke boodschap ik wil uitdragen en hoe ik dat kan aanpakken. Vooral door dicht bij mezelf te blijven.
— Tuinontwerper Joyce Schieven
Ondernemer sinds 2010
Realistisch en uitvoerbaar

Miranda heeft mij enorm geholpen om focus aan te brengen in mijn profilering en mijn aanbod.

Zij stelt als geen ander de juiste vragen die je aan het denken zetten. Zo kwamen wij heel snel bij mijn gewenste focus.

Prettig is dat zij ook meekijkt in wat er al is en hoe je dat in je groeiproces kunt aanpassen. Daarmee wordt het geheel realistisch en uitvoerbaar.

De belangrijkste handvatten kreeg ik nog in de mail en zo kon ik aan de slag.

Na een maand werd ik weer gebeld door Miranda om zo de vaart in het proces erin te houden.
Erg waardevol, want zo houdt zij mij bij de les en houd ik de voortgang vast.
— Trainer en coach Ina van Brink