7 tips voor als je even geen omzet draait
/Bijgewerkt januari 2023
‘Ik word zenuwachtig als ik een week of twee geen omzet draai,’ zei een klant tegen me.
Wat kun je doen in zo’n geval?
Zeven tips voor als je even geen omzet draait.
1 Afspraken maken met favoriete klanten
Breng je stroom klussen op gang door je zogenoemde pijplijn weer te vullen. Denk aan je favoriete klanten van de afgelopen jaren. Hoe lang is het geleden dat je hen in het echt hebt gesproken? Direct contact met mensen werkt nog altijd het best, dus bel of mail ze en geef aan hoe leuk je het zou vinden even kort bij te praten. Desnoods geef je aan dat je die-en-die dag toch al in de buurt bent – wat klopt, want je spreekt die dag ook nog favoriete klant Y naast X, of je koppelt een inspirerend museumbezoek aan het bezoeken van je klant. Hoppa!
Zelf verzon ik Werkplek Woensdag toen mijn huis een tijd in de steigers stond en ik mijn eigen kantoor niet kon gebruiken. Ik werk dan één dag per maand bij iemand uit mijn netwerk. Voor mij als introvert een heel fijne manier om contact te houden. (Op instagram kun je volgen waar ik nou weer ben beland.)
NB. Wat je niet moet doen als je afspreekt met elkaar, is gelijk je diensten aanbieden. Je favoriete klanten weten heus wel wat voor uitstekend werk je doet. Het gesprek komt vanzelf terecht op een punt dat je kunt vertellen met welke klus je bezig bent. Denk aan Tinder, daar word je ook naar links geswiped als je er meteen bovenop wilt springen.
2 Online contact onderhouden
Van sommige mensen hoor je nooit iets, tot ze jou nodig hebben. Dat zijn ook de mensen die klagen dat wanneer zij een oproep doen op sociale media, niemand reageert.
Nogal wiedes natuurlijk.
Loop je alleen rond in je eigen wereld, zonder regelmatig oprechte belangstelling voor je klanten, je netwerk, en je doorverwijzers te tonen, dan hoef je geen juichende ontvangst verwachten als je roept: ‘Ta-daaa! Ik heb NOU toch iets leuks bedacht!’
Kortom, investeer in je relaties. Dan gunnen mensen je nog eens wat. Een klus bijvoorbeeld. Feliciteer eens iemand. Onthoud wat iemand interessant vindt en stuur diegene een link naar een artikel erover. Stel mensen uit je netwerk aan elkaar voor, als je ziet dat ze beiden met hetzelfde onderwerp bezig zijn.
Stuur – in eerste instantie – geen ellenlange berichten, houd het kort maar krachtig. Een van mijn bloglezers nam dit heel letterlijk en stuurde me na mijn vorige blog zonder bijschrift een T-shirt toe van de Tarantino-film waar ik naartoe was geweest. Kijk! Daar heb je wat aan.
3 Meld je aan voor een evenement
Eén die binnenkort plaatsvindt. Je wilt ten slotte niet pas volgend jaar beginnen met je pijplijn vullen. Een evenement op je vakgebied of over hoe te ondernemen vult je weer tot de rand toe met inspiratie en energie, en dat is wat je nu nodig hebt.
Bovendien kun je zo klanten spreken die bij tip 1 geen tijd hadden voor je. Of je kunt afspreken met mensen die je via tip 2 hebt leren kennen.
4 Plaats een video
Oké, dus je draait even geen omzet. Maar achter de schermen ben je altijd wel met iets bezig, toch? Vertel het ons. Geef een tip weg. Laat je nieuwste werk zien als kunstenaar of ontwerper. Geef een update over je langlopende project. Toon een sportoefening als trainer, of een recept als voedingskundige.
Tegenwoordig heeft elk sociale medium een video-knop waardoor je meteen live je film kunt uitzenden.
Je kunt er ook de tijd voor nemen. Muzikant De Reisgenoot is maanden bezig geweest met het animeren van een van zijn videoclips en legt in dit clipje uit hoe hij te werk gaat. Educatief én hij bouwt de spanning op, zodat toen de clip klaar was, wij er ook allemaal klaar voor zaten. Slim!
5 Verzin iets leuks waar mensen gratis aan mee kunnen doen
Daarmee trommel je in een keer een hoop potentiële klanten op de been, en staat op een leuke manier je onderneming volop in de aandacht.
Populair zijn de 30-dagen-challenges, maar een week werkt net zo goed én is een stuk simpeler vol te houden voor iedereen.
Bedenk voor iedere dag een leuke, kleine actie en zorg dat mensen deze acties delen op een daarvoor gekozen social medium, zodat iedereen elkaar aansteekt met enthousiasme.
6 Gooi je blogs in de herhaling
Deze tip kost weinig tijd en zorgt er toch voor dat enerzijds klanten eraan herinnerd worden dat jij nog bestaat, en dat je anderzijds nieuwe prospects op je bestaan attent maakt. Deel op social media om de paar dagen een van je oude blogs.
Heb je geen blogs? Gooi dan eerder werk in de herhaling: als fotograaf foto’s waar je nog steeds trots op bent, als kunstenaar je kunstwerken, als muzikant je liedjes. Voor veel mensen zal het nieuw zijn.
7 Je vakantie plannen
Hè? Ja. Je draait nu even geen omzet, dus heb je mooi de tijd om je vakantie te plannen. Anders weet ik wel hoe dat gaat met jou, dan werk je de rest van het jaar zo hard dat je niet meer met vakantie durft, want stel je voor dat je opdrachten mis loopt. ;-)
Vakantie is van groot belang. Niet alleen zodat je zelf weer kunt opladen en ideeën gaan stromen, maar ook omdat je gezin of je vrienden je wel eens willen meemaken zonder dat je smartphone vastgekoekt zit aan je hand. Of zonder dat je zegt: ‘Ik kom eraan hoor, alleen nog even dit afmaken!’
Als je toch bezig bent, plan ook je workshops en trainingen.
Welke ga je wanneer geven?
Hoeveel deelnemers wil je daarvoor aantrekken?
Hoe ver van tevoren moet je dan beginnen met je marketingcampagne?
Wanneer moet je dan de inhoud van de training af hebben?
Liever tips op maat? passend bij de situatie waar je NU in zit? Schakel me dan in voor 1-op-1 coaching.
Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.