Wat te doen als je netwerkmoe bent

Foto bij het blog ‘Wat te doen als je netwerkmoe bent’ van ZinVol. Concrete ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Foto gemaakt door: ZinVol.

Bijgewerkt september 2023

Soms zeggen zelfstandigen: ik ben netwerkmoe. Dan noemen ze een van de volgende redenen.

Waarom je netwerkmoe kunt zijn:

  • Overkill.
    Als je wilt kun je iedere middag of avond van de week wel naar een bijeenkomst. Waar je vervolgens weer precies dezelfde mensen tegenkomt.

  • Teleurstellende resultaten, als je rekende op flink wat nieuwe klanten. Veel netwerkbijeenkomsten bestaan uit (startende) zzp'ers die allemaal op zoek zijn naar opdrachten en zelf geen werk te vergeven hebben.

  • Workshops waar je hard van moet gapen.
    Als je een ervaren zzp'er bent, die al jaren netwerkt en die allerlei ondernemersontwikkelingen goed in de gaten houdt, dan zit je echt niet te wachten op wéér een workshop over het bijhouden van je administratie (dat doe je al jaren), het plaatsen van berichten op social media (doe je ook al jaren) of speeddaten (waarbij je handen schudt met mensen die gelijk beginnen te acquireren en je hun visitekaart in handen duwen.)

Wat te doen, als je netwerkmoe bent maar toch graag je netwerk wilt onderhouden? Omdat je uiteindelijk meer klanten wil?

1. Misschien netwerk je al succesvol zonder het zelf te beseffen

Je kunt veel hebben aan een netwerk. Kom je regelmatig met min of meer dezelfde groep samen, dan kan een hecht gezelschap ontstaan dat elkaar graag werk gunt. Deze mensen houden binnen hun eigen netwerk de oren gespitst en verwijzen naar je door als ze horen dat iemand behoefte heeft aan jouw diensten. Maar dat gebeurt niet gelijk na je eerste bijeenkomst, die nieuwe aanwas van klanten. 

'Netwerk' kan meer zijn dan een club van ondernemers: ook je tennisvereniging kan dienst doen als uitstekend netwerk. Of een ander voorbeeld: meerdere van mijn oud-klanten komen via hun kerk aan leuk, nieuw werk. Ook groepen op sociale media kunnen zo werken, als er een kerngroep is die regelmatig ervaringen en kennis uitwisselt. 

Ben jij zonder het te beseffen al actief binnen een netwerk? Weten deze mensen wat voor werk je doet?


2. Leer gericht mensen kennen

Ik bedoel niet dat je koud moet acquireren, al is ook dat een manier om aan meer klanten te komen.

Ga eens na wat er op je lijst met ondernemerswensen staat. Toekomstrichtingen die je wilt onderzoeken, projecten die je graag eens zou doen, diensten die je wilt ontwikkelen. Als je daarmee bezig bent, dan kom je ongetwijfeld vragen tegen. Hoe doe ik ...? Hoe kan ik ...? Waar vind ik ...? Handig, als je dan mensen leert kennen die daar al veel verstand van hebben.

Vraag vervolgens je eigen netwerk aan meedenkende vrienden of zij iemand kennen die een antwoord heeft op jouw vraag.

Zo bekeek ik een paar jaar geleden hoe ik meer kon doen met mijn stem, voor radio & tv. Als ik daarin verder wilde komen, had ik een thuisstudio nodig. Nu heb ik weinig verstand van techniek, dus eh ... wat kan ik dan het beste aanschaffen? Mijn vrienden koppelden me aan aardige mensen met een thuisstudio, die me van alles vertelden over wat ze hebben staan en wat ze daarmee kunnen.  


3. Hernieuw het contact met de mensen die je al kent

Ook hier doel ik niet direct op acquireren. Dus ga niet iemand die je lange tijd niet hebt gesproken vragen of hij nog werk heeft.

Plezierige manieren om contact te hebben, voor jou en voor de ander:

  • de vakantiemail

  • mensen uit je netwerk aan elkaar voorstellen met een mailtje.

    Vertel waarom je denkt dat juist zij elkaar eens moeten ontmoeten.

  • hetzelfde kun je doen met websites, YouTube-video’s (TED-talks!), boeken, films, enzovoorts.

    Kom je er één tegen die gaat over een onderwerp waar een oud-klant belangstelling voor heeft, dan verschijn je met het doorgeven van de link/titel weer in beeld.

  • schrijf een testimonial (referentie).

    Je hebt het meest aan een aanbeveling die verder gaat dan 'Mieke is echt goed, en bovendien heel aardig.' Het fijnst zijn aanbevelingen die jouw potentiële klanten vertellen

    • hoe de situatie was voor je werd ingeschakeld

    • wat je deed waar je klant wat aan had en

    • hoe je klants situatie nu is verbeterd

    Dan kan je klant zich concreet iets voorstellen bij je dienstverlening.

 
Ondernemer sinds 1997
Stikjaloers

Miranda vertelde me dat ze 51 aanbevelingen had op LinkedIn. Ik werd meteen stikjaloers.

Niet omdat ik nou zelf ook 51 aanbevelingen wil (ik wil er 52!), maar omdat ik wilde dat ik ze zelf wat vaker had geschreven. Mensen zouden elkaar meer moeten complimenteren in het leven, en dat geldt ook voor het werkleven.

Bij deze dus: Miranda schrijft de grappigste blogs over ondernemen, die ook nog eens heel zinvol zijn.
— Auteur, journalist en docent Karine Hoenderdos
 

Wat is jouw favoriete manier van je netwerk onderhouden?


Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.