Zakelijk zijn en toch jezelf blijven

Ga ik naar een tapasavond van een vriendin, met een hoop wijn, ongein en leuke vrouwen en wie zit daar?

Een klant van mij.

Ga ik naar filmhuis Mimik en wie kom ik tegen?

Een klant van mij.

Sommige van mijn beste vrienden?

Foto bij het blog ‘Zakelijk zijn en toch jezelf blijven’ van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoach. Geen goeroegedoe). Foto gemaakt door: Karel David van der Gun.

Klant van mij.

Mijn privéleven en mijn werk lopen voortdurend door elkaar. Of ik wil of niet.

Het zou op zo’n tapasavond ondoenlijk zijn om krampachtig de ondernemerscoach te spelen tegenover mijn klant

Interessant. Wat maakt dat je focust op de empanadas?

en tegelijkertijd vriendin tegenover mijn vriendin

Krijg ik om 3 uur ’s nachts een hoestbui door mijn verkoudheid, hoor ik opeens naast mij ‘Zal ik een kopje thee voor je maken?’, nou dat is toch LIEF!

En ik blijk lang niet de enige. Grote kans dat jij dit ook in meer of mindere mate herkent. Dus. Zakelijk zijn en toch jezelf blijven. Hoe dan?


Begin met vooral zelf bepalen hoe je wil ondernemen en waarom

Ja, wat een lekkere dooddoener hè. Wacht, ik leg het uit.

In sommige branches is komen voorrijden in de juiste auto heel belangrijk. Er bestaat een onderlinge hiërarchie in merken. Je Tesla schreeuwt dat je denkt dat je belangrijker bent dan je klant, die directeur is.

Ik als fietsende ondernemer luister er verwonderd naar.

Je kunt erin meegaan

Bijvoorbeeld omdat je het zelf ook belangrijk vindt. Of omdat je het juist zo’n onbelangrijk detail vindt dat je er geen been in ziet erin mee te gaan. Als je auto je maar van A naar B brengt, vind je alles best.

Je kunt ook denken: ik ga het bewust anders doen

En dáár dan een statement van maken. Zoals Visagist op de fiets. Van visagisten verwacht je dat ze met een auto komen, van onder tot boven volgeladen met cosmetica en accessoires. Deze ̶k̶o̶m̶t̶ kwam in Den Haag op de fiets bij je langs. Ze wil groen ondernemen – en daar hoort een fiets bij.

Het bewust anders (willen) doen, geldt voor alles waaraan je echte ondernemers meteen denkt te herkennen.

  • 24/7 bereikbaar? Jij bent ’s avonds en in het weekend offline en dat staat ook in je e-mailhandtekening.

  • Je bij één opdrachtgever over de kop werken als consultant binnen de interim-wereld? Jij komt maximaal 2 dagen, punt. Zo houd je tijd over voor interessante kleine projecten ernaast, waar je dingen van leert die je juist aantrekkelijker maken als consultant voor een interim-klus!

You get my drift.


Communiceer wel hoe je onderneemt

Je hoeft het niet omstandig uit te leggen. Het gaat niemand wat aan waarom jij maar één keer per dag je WhatsApp-berichten checkt. Maar meldt het. Online en offline. Dan weet je klant dat je bericht even op zich laat wachten. Dan hoeft niemand ’s nachts wakker te liggen van frustratie.

En ben je ergens als privépersoon en ontmoet je opeens een klant van je? Nou, zég het maar gewoon: ‘Oh, dit is ook een beetje eh … maf. Komen we elkaar opeens hier tegen!’

Zodra je het benoemt, is de situatie niet langer maf. Kan gebeuren, dat je elkaar tegenkomt.

Je kunt ook nadenken over waar je allemaal ‘aan blootgesteld’ wil worden. Zo ga ik niet naar de sauna in mijn regio, want ik vind mijn klanten hartstikke leuk, maar ik hoef ze niet per se in volle glorie te zien – en vice versa.


Geef ook grenzen aan

Als je vrienden bent met je klant en je gaat samen aan de slag, kun je iets zeggen als: ‘Zullen we na afloop van ons interview/onze sessie/onze fotoshoot nog even bijpraten over je vakantie?’

Dan weet je allebei waar je aan toe bent.


Overigens, verwar persoonlijk niet met privé

Je kunt in je zakelijke uitingen een persoonlijke toon aanslaan. Dat betekent nog niet, dat je verplicht bent alles over jezelf te delen. Lig je overwerkt op de bank ligt met 10 lege chocoladewikkels om je heen, dan gaat niemand dat wat aan.

Als je op internet vol wanhoop schrijft dat je het niet meer aan kan en het helemaal niet ziet zitten, geeft dit allesbehalve een signaal dat we je rustig kunnen inschakelen. Iets wat nog heel lang kan na-zeuren.

Als je ons schrijft dat je een tijd geleden op de bank lag en het toen minder met je ging maar dat ‘het volgende artikel me toen erg geholpen heeft’ dan houd je het zakelijk en ben je toch jezelf. En niemand twijfelt erover je in te schakelen.

Ik zet het even scherp neer. Je hoeft niet krampachtig een griepje te verbergen natuurlijk.

Als je me dan nu excuseert: ik ga empanadas maken voor de volgende tapas-avond. Zie ik je daar?

NB. Behalve met tapas hou ik me al jaren bezig met hoe je kunt ondernemen op jouw manier: zakelijk en toch jezelf blijvend. Zo blijf je je eigen bedrijf de baas.

 

Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 22 juli 2021. Ik plaatste het op  5 oktober 2017.