Hoe lang duurt het voor je succes hebt?
/Bijgewerkt juli 2023
Het antwoord op deze vraag is 227 dagen.
(227 dagen … ?)
Ha! Nee. Dat is net zoiets als schrijver Douglas Adams die je in The Hitchhiker's Guide to the Galaxy laat weten dat het ultieme antwoord op het leven, het universum en alles 42 is.
De vraag hoe lang het duurt voor je succes hebt, is niet zomaar te beantwoorden. Eerst moet je weten:
Wat is succes voor jou?
Wanneer - vind jij - héb je succes?
Kwantificeer het voor jezelf:
1 opdracht binnengehaald
€ 65.000 winst per jaar
3 maanden vrij kunnen nemen per jaar
Kwantificeer je het niet, dan blijft het moment waarop je succes bereikt ongewis. Als je zegt:
Ik heb succes als ik de dingen kan doen die ik leuk vind
dan is dat misschien wel wáár maar probeer maar eens dat moment waarop dat opeens ook zo wás aan te wijzen. Als je een gevoel neemt als uitgangspunt voor succes, dan weet je niet wanneer je die mijlpaal kunt vieren.
Aan de voorbeelden zie je: omdat succes voor iedereen wat anders betekent, valt het behalen ervan niet in aantal dagen uit te drukken.
Wel is er een aantal factoren die invloed uitoefenen op jouw persoonlijke succestijdsduur. Ik licht één ervan uit, en dat is: praat veel met anderen. Ik kom veel zelfstandigen tegen die pas naar buiten willen komen met hun werk, hun aanbod, als ze álles hélemaal hebben uitgedacht (en het antwoord hebben op hun leven, hun universum en alles).
Ah, maar zo werkt het niet.
Ga niet in je eentje op je werkkamer uitbroeden wat je wilt gaan doen. Want wat gebeurt er? Je gaat invullen. Je gaat veronderstellen, gokken, interpreteren.
Je wéét niet of er behoefte is aan wat jij bedacht hebt, je dénkt het
Dat invullen is niet alleen een slecht idee als het aankomt op het verkopen van je werk. Het is ook een slecht idee als je wilt komen tot jouw kern. Pas in gesprekken met anderen ontdek je op hoeveel manieren je naar jouw vraag of verlangen kunt kijken. Dat scherpt je vage visioenen. Wat echt belangrijk voor je is, waar je hart sneller van gaat kloppen, wordt duidelijker naarmate je meer mensen erover spreekt. In je eentje blijf je rondrennen in je eigen bekende kringen.
Dat uitwisselen met anderen is ook van belang voor je marketingcommunicatie
Uiteindelijk hebben we allemaal een verhaal te vertellen met ons werk. Je hoopt iets te betekenen voor de ander met je noeste arbeid.
Maar dat lukt pas als de ander je verhaal snapt.
Hoe kom jij erachter of je verhaal duidelijk genoeg is? Precies. Door je verhaal door te nemen met anderen. Hoeveel anderen? Altijd minstens 10 mensen meer dan je zelf denkt.
Zo. Heb je toch nog een getal als antwoord.
👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn.
Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.