Jezelf promoten zonder je ziel te verkopen
/Ik mag graag naar muziek luisteren. Als tiener hadden sommige van mijn vrienden een regel: als een band voorkwam in de top40, dan kochten ze die muziek niet meer. Dan was de groep namelijk te commercieel geworden. En was het voor mijn vrienden duidelijk dat de leden zich niet langer bezighielden met de muziek die ze zelf graag wilden spelen, maar met muziek die het publiek graag wilde horen.
Wie een hit scoorde als muzikant, had per definitie zijn ziel aan de duivel verkocht in ruil voor roem en rijkdom, vonden mijn vrienden.
Ik zie veel zelfstandigen en freelancers met hetzelfde thema worstelen. Enerzijds zouden ze graag meer opdrachten binnen hengelen, meer geld verdienen om fatsoenlijk van te leven. Enerzijds zouden ze graag een hit scoren.
Anderzijds zijn ze als de dood dat ze hun ziel verliezen, hun integriteit, als ze hun producten en diensten via marketing en acquisitie zó onder de aandacht weten te brengen, dat hun boodschap bij een groot publiek gehoor vindt.
Wee de populaire ondernemer. Die doet immers alles enkel voor het geld.
Lulkoek, lieve mensen.
Je kunt drie dingen doen, met marketing en acquisitie
Je kunt doorgaan met hoe je nu bezig bent. Wat dat je oplevert, weet je al.
Je kunt jezelf in je presentatie aan een klant zo in bochten wringen, dat je altijd past bij die klant. In ieder gesprek, op je website: overal spreek je van maatwerk. Je maakt de muziek die je klant wil horen. Dan verlies je een stukje van je ziel.
Krijg je er roem en rijkdom voor terug, zoals mijn vrienden dachten? Nee. Probeer jezelf aantrekkelijk te maken voor iedereen op de wereld, en je blijft niemand bij (en verliest je eigen identiteit).Of je kunt je presentatie zo neerzetten, dat het duidelijk is dat je diensten passen bij een bepaald type klant. Dat type is jouw favoriet. Van dat type heb jij veel verstand. Jij begrijpt jouw klant. In jouw presentatie komt dat aspect goed naar voren.
Dan behoud jij je ziel. En je wordt razend aantrekkelijk voor die groep klanten, want ieder van hen is op zoek naar een zelfstandige die hém echt doorgrondt. Jouw diensten klinken hem als muziek in de oren.
Heb je bepaald welke groep klanten jij het best kunt en het liefst wilt bedienen, met jouw kennis, ervaring en talenten? Dan volgen hier 4 tips om een hit te scoren zonder je ziel te verkopen.
Tip 1. Marketing is: Jezelf voorstellen aan de ander
Ja, simpel hè? *Grinnik* Maar dan wel altijd en overal toepassen.
Dus sta je op LinkedIn? Stuur dan niet de standaard-uitnodiging wanneer je een onbekend iemand in je netwerk wilt. Schrijf in plaats ervan een persoonlijk bericht. Laat Instagram niet automatisch een welkom-bericht versturen, want dan voel ik me niet welkom, dan voel ik me een nummer. Reageer gewoon een keertje op een post die je leuk vindt.
En zet ook vooral je voor- en achternaam op je website. Zoals Karen Romme van Calimeromarketing zegt: verschuil je niet achter je bedrijf, maar ga er trots pal vóór staan. (Ik parafraseer hier).
Tip 2. Marketing is: Vertellen hoe je te bereiken bent
Hoe ziet je contactpagina op je website eruit? Heb je alleen zo’n invulformulier? Dat doet me denken aan de oude hit van Sugarloaf: Don’t call us. We’ll call you.
Dat doet haast wantrouwend aan, alsof niet jij maar je klanten eerst moeten bewijzen dat ze te vertrouwen zijn. Geef mensen nog een of meer andere mogelijkheden om je te bereiken. En nee, je hoeft echt niet 24/7 bereikbaar te zijn op 14 verschillende manieren. Alleen al een telefoonnummer of mail-adres kan veel doen.
En wat als je met vakantie gaat? Kondig vooraf aan bij je klanten wanneer je weg bent, en belangrijker nog: wanneer je weer voor ze klaar staat.
Tip 3. Marketing is: Vragen wat je voor een ander kunt betekenen
Zoekt iemand die je kent een vormgever? Stel haar voor aan vormgevers uit je eigen netwerk.
Weet je dat iemand zich in een bepaald onderwerp aan het verdiepen is, stuur hem een artikel met tips erover.
Sociale media bieden je vele momenten en mogelijkheden een ander te helpen met een tip of een hart onder de riem.
Tip 4. Marketing is: Je profiel of bio volledig invullen, nu we het toch over sociale media hebben
Wat is zo’n beetje het eerste dat klanten over jou willen leren? Of je betrouwbaar bent. Een volledig ingevuld profiel draagt positief bij aan dat gevoel.
Zaken als je KvK-nummer op je website en dergelijke ook.
Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in februari 2010.
Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.