Hoe je mond-tot-mondreclame kunt stimuleren

Foto bij blog “Mond-tot-mondreclame stimuleren” van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Fotograaf: Elisabeth Seppen (Guxavision). Fotomodel: Ron König, burgemeester van Deventer.

Fotograaf: Elisabeth Seppen (Guxavision). Fotomodel: Ron König, burgemeester van Deventer.

Mond-tot-mondreclame is wanneer anderen jouw naam doorgeven aan derden.

Doen mensen dat voor je? Hoe vaak krijg je nieuwe klanten via via?

Mocht je graag meer klanten via via willen binnenhalen: mensen beseffen niet vanzelf dat je behoefte hebt aan mond-tot-mondreclame. Je kunt ze daar een handje bij helpen. 

Daar kom ik zo op terug.

Eerst even iets volkomen logisch.

Geeft iemand je naam door, bedank hem/haar

Ook als het doorgeven van je naam heeft geleid tot niks, want daar gaat het niet om. Het belangrijkste is dat iemand voor jou z’n hand in het vuur wil steken en tegen een ander heeft gezegd: ‘Je moet díe vrouw of man hebben’.

Wat je ook kunt doen: stel de doorverwijzer (Amerikanen hebben het over de 'referral') op de hoogte: je kreeg de klus, of je kreeg ‘m niet, of wat er anders aan nieuws te vertellen valt. Als iemand je naam ergens tipt, of als je dit zelf voor iemand doet, dan ben je toch nieuwsgierig of daar nog wat mee gedaan is.

Maar achteraf bedanken is reactief: je moet dan eerst afwachten tot iemand op het lumineuze idee komt je naam door te geven.

Je kunt ook van tevoren wat ondernemen. In je nieuwsbrief, op je website, in je handtekening onder aan iedere e-mail, op de achterkant van je visitekaart: overal kun je schrijven hoe leuk je het zou vinden als iemand je naam doorgeeft. 

Een van de plekken waar je vaak niet aan denkt, is onder aan iedere factuur. Als de ander en jij het samen gered hebben tot de factuur, dan ga ik ervan uit dat de ander je goed gezind is. Daarnaast weet je klant als geen ander precies wat je dienst inhoudt, dus de kans op misverstanden over je doelgroep of werkwijze is klein.


Het is wel goed stil te staan bij de manier waarop je vraagt om aandacht voor jezelf

Ik weet niet hoe jij ermee omgaat, maar ik ben zelf gevoelig voor de juiste toon. Toen ik eens een sabbatical van een paar maanden opnam, kreeg ik van alle kanten mails van collega’s van wie ik al tijden niks gehoord had. Eerst een felicitatie of iets dergelijks en dan als afsluiter: Ik wil je opdrachtgevers wel van je overnemen. Toen voelden de felicitaties een beetje nep.

Een elegante manier om dit op te pakken, is iets te schrijven in deze trant:

Als je denkt dat dit voor anderen interessant kan zijn, wijs (doelgroep) gerust op mijn ... (blog/nieuwsbrief/website/workshop).

Zo zet je vast een voet tussen de deur, in plaats van met een stormram aan woorden diezelfde deur te verpletteren. 

Ik werkte dit blog bij op 4 juli 2022. Ik plaatste het in juni 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.