Richt je niet op naamsbekendheid

Foto bij blog ‘Richt je niet op naamsbekendheid’ van ZinVol (nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.) Foto gemaakt door Eddy Dibbink.

Bijgewerkt juli 2023

Veel zelfstandigen lopen rond met de vraag: Hoe krijg ik meer naamsbekendheid?

En veel opdrachtgevers met zelf een vast salaris gebruiken het als argument je over te halen gratis voor ze te werken:

We kunnen je niet betalen … maar je krijgt hierdoor wel een hogere naamsbekendheid!

Is dat ook iets waar we naar moeten streven?

Ja en nee.

Om met de nee te beginnen: het mag niet je doel zijn. Je doel zou moeten zijn dat dusdanig veel mensen je leren kennen en vertrouwen dat ze

  • Klant van je worden

  • Andere mensen aanraden klant van jou te worden

En ja, naamsbekendheid helpt daarbij. Maar slechts een beetje, weet je. En dan ook alleen maar als je geen alleskunner bent maar een goede focus hebt.

Als iemand je naam kent is dat enkel het aller-aller-prilste begin. Die ander heeft dan nog geen band met jou of je dienst. En is jouw (bedrijfs)naam ook razendsnel weer vergeten als hij of zij niet opnieuw aan je bestaan herinnerd wordt.

Dat is een reden waarom 1x per maand iets plaatsen op je sociale media voor veel zelfstandigen weinig tot geen effect heeft. Mensen moeten je berichten tig keer gezien hebben, liefst nog op tig verschillende plekken ook, willen ze je naam onthouden.

Streef dus niet naar naamsbekendheid.

Streef naar het binnenhalen van klanten

Hoe kun je dan – in je streven naar meer klanten – werken aan een hogere naamsbekendheid? Hoe zorg je ervoor dat mensen langer dan 3 seconden je naam of gezicht onthouden?

Ha, nou, het leuke is dat je om dat te bereiken eigenlijk maar een paar kleine aanpassingen hoeft te doen.

  1.      Help anderen

Vergeet even Facebook-advertenties, je profileren op marktplaatsachtige websites, zoekmachinemarketing en al je diensten te pas en te onpas melden op social media. Daar bouw je geen vertrouwen mee op. Hooguit zorg je ervoor dat mensen zich al aan jou en je reclameberg ergeren nog voor ze je goed en wel kennen.

Ga eerst eens luisteren. Offline en online. Waarover praten je klanten? Waar zitten ze mee? Laat merken dat je hen begrijpt. Leg uit dat ze lang niet de enige zijn die rondlopen met die zorg. Dat is iets wat mensen onthouden: hé, ik sprak iemand die begreep waar ik last van heb.

Je lost hun probleem dus niet op - daar is je betaalde dienst voor. Maar wat je hiermee wél doet, is een verbinding met je potentiële klanten maken.

 

2.      Vertel een verhaal

Je kunt …

  • Jezelf aanprijzen als kwalitatief de beste, of de goedkoopste, of de snelste

  • Uitgebreid uitleggen wat je doet. Bijvoorbeeld dat je je bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van competenties en kwaliteitsplannen – dat klinkt heel ondernemerig maar eigenlijk weet ik dan nog niks

  • Aangeven welke methodieken je inzet in je diensten

Dat horen mensen beleefd aan, maar echt onthouden doen ze dit niet. Laat staan navertellen.

Een verhaal daarentegen onthouden mensen wel. Daar voelen ze meer bij. Daar zien ze meer beelden bij dan bij je methodieken en kwalificaties. Een verhaal over hoe op een dag leukerd X snikkend bij je kwam met probleem Y en hoe jullie toen samen tot oplossing Z gekomen zijn, en hoe leukerd X sindsdien nog lang en gelukkig leeft. Ik overdrijf voor meer effect.

Je kunt je verhaal doen via je blog maar je kunt ook reacties van je klanten verzamelen (aanbevelingen).

Heb jij een verhaal dat aangeeft wat jij nou eigenlijk voor werk doet – en hoe de klant daar wat aan heeft?

 

3.      Zet jezelf vóór je bedrijf

Mensen doen graag zaken met andere mensen. Laat ze daarom niet raden welke zelfstandig professional er achter een website of social media-profiel zit.

Zet op al je materiaal naast je bedrijfsnaam ook je eigen naam. Ik tref nog altijd anonieme websites en folders aan. Hoe kunnen mensen je dan leren kennen en vertrouwen?

 

4.      Gebruik één foto

Als je wilt dat mensen je onthouden, gebruik overal dezelfde avatar-foto. Van op je visitekaart tot op al je profielen.

 

5.      Leuk je e-mailhandtekening op

Wat staat er in je e-mailhandtekening? Naam plus contactgegevens? Handig, maar niet opvallend. Roep net even wat meer.

Jeugdboekenschrijver Femke Dekker zette onder haar contactgegevens vaak iets in de trant van: Femke schrijft spannende jeugdboeken vol magie.

Stijladviseur en vormgever Merijntje Betzema heeft gehad: Grafisch ontwerp & image consult | Word ontspannen zichtbaar.

Makkelijk te onthouden, en het zegt mensen meer dan de straat waar je woont.

 

Begin je binnenkort voor jezelf? Dan heb ik nog een tip:

6.      Neem een bedrijfsnaam die zegt wat je doet

Deze heb ik altijd leuk gevonden: dakboerin. Geef mij jouw dak, geef ik je groente. Je ziet gelijk voor je wat iemand doet. Het is van een eenvoud waar ik van smul. Geniaal. (Inmiddels wordt deze slogan niet meer gebruikt.)

Dan moet ik nog één ding adresseren

Je ongeduld. Je wilt die klanten via naamsbekendheid uiteraard NU. Je roept misschien wel overal ‘Huur mij! Vraag mij!’

Dat is heel actief van je. En soms levert het nog wat op ook. Maar echt wat maken van je zelfstandigenbestaan kan behoorlijk wat tijd kosten. Dat is gewoon zo. En dat geeft ook niks – je moet het alleen even weten. Investeer voor de lange termijn niet in reclame. (‘Huur mij!’) Investeer in relaties. (‘Hoe kan ik je helpen?’) Op de lange termijn heb je daar zóveel meer aan. 

Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.