Hoe raak je bekend in jouw regio?

Foto bij blog “Hoe raak je bekend in jouw regio” van ZinVol, zodat je straks alleen nog maar met zonnebril je boodschappen kunt doen in de supermarkt.

Vroeger had je de hit Big in Japan.

Dat ging over hoe sommige westerse bands bij het Japanse publiek immens populair waren ... maar in eigen land nauwelijks de aandacht trokken.

Voor zo’n muzikant niet per se erg. Dan ga je in Azië op tournee en dan kun je in eigen land gewoon zonder zonnebril boodschappen in de supermarkt blijven doen. Win-win!

Maar stel je voor, je bent zelfstandig fysiotherapeut in Roermond

Daar heb je nu je leven, je liefde, je praktijk. Je probeert je bedrijf zichtbaar te maken, dus je facebookt je een ongeluk.

En wie delen vervolgens al die berichten over jouw fysiotherapie?

Je oude vrienden uit Nijmegen, de lieverds, want daar ben je opgegroeid.

Is dat zinvol?

Neeeeeee, want niemand uit Nimma denkt met z’n zere rug of stijve been, “hè, ik ga eens lekker een uur of wat in de auto of trein zitten voor mijn halfuur therapie.”

Andersom gaat ook niet echt: zelf het hele land door crossen om je cliënten te bezoeken. Tenminste niet, als je daar nog een belegde boterham aan over wilt houden.

Hm ... Hoe behandel je dan cliënten buiten jouw regio? Online programma dan maar? High end product van maken?

Hahaha!

Dus: een blog voor wie klanten in de buurt zoekt.

 

1 Baken je regio af

Hoe groot is jouw regio eigenlijk? Vraag het 10 verschillende mensen en je krijgt evenzoveel verschillende regio-groottes.

Daarom, pak Google maps erbij, of een papieren kaart van je omgeving.

  • Wat zie jij als jouw werkgebied?

  • Als je werkt in deeltijd, of zuinig moet omgaan met je energie, welk gebied is dan nog reëel te bedienen?

Met mijn klanten praat ik over zelf de regie pakken over je onderneming. Dat begint bij zelf zo goed mogelijk weten wat je bedoelt, wat je kunt, wat je graag wilt.

Ben je net als ik een introvert, dan is het ontzettend handig en fijn, van tevoren allerlei dingen te hebben uitgedokterd. Dat bespaart je dagen van twijfelen over het wel of niet aannemen van een klant of klus.

(NB. Als je daar tijd voor hebt en zin in hebt, mag je altijd afwijken van je eigen ‘regels’, mag je altijd uit je eigen kader stappen. Maar doe je dit bewust, dan voelt dat al heel anders, dan dat je het doet uit angst dat je anders nooit meer aan de bak komt en nog eens in de goot eindigt en hoe moet dat dan met je bloedjes van kinderen/katten.)

 

2 Bepaal welke dienst je levert

Om bij het voorbeeld te blijven: fysiotherapie is nog heel breed. Je kunt fysiotherapie geven aan

  • jong en oud

  • mensen met en zonder een beperking

  • individuen en werknemers

Als je op deze manier naar je beroep kijkt, val je niet op tussen je collega’s.

Bekendheid vergaren gaat makkelijker met een helder verhaal.

Zodra je een paar jaar met je vak bezig bent, ontstaat vanzelf een lichte voorkeur voor een bepaald type klant of klus. Of je ontdekt dat je ergens van nature al heel goed of geïnteresseerd in bent. Iets wat je collega’s minder makkelijk afgaat of minder interesseert.

Je ontdekt bijvoorbeeld dat je als fysio het liefst de mensen behandelt die stronteigenwijs zijn. Het geeft je een kick als je ze uiteindelijk zover krijgt dat ze hun oefeningen gaan doen en beter voor zichzelf gaan zorgen.

Of je ontdekt dat je heel graag met bedrijven meedenkt over hoe zij de werkplekken moeten inrichten voor hun werknemers.

Dat is een insteek waar je wat mee kunt. Mensen in de regio willen graag weten waar ze het best terecht kunnen als ze iemand zoeken die houdt van mensen die bij anderen als ‘lastig’ te boek staan. Of die alles weet over werkplekken goed inrichten.

Je focus hoeft niet gelijk ultra-mega-specifiek, waarbij je maar één soort dienst biedt en je richt op een zeer selecte doelgroep. Nee hoor.

Zo koos ik mijn dierenarts, Corali van Bork, vanwege de manier waarop ze met dieren omgaat. Zij is de allereerste dierenarts die ik ben tegengekomen die niet meteen mijn kat op tafel poot en ‘wat scheelt eraan’ vraagt, maar eerst de kat knuffelt.

Dat is iets wat ik andere mensen met huisdieren kan vertellen, als ze vragen of ik nog een goeie arts weet.

Let op: het enige waar je niet je verhaal omheen moet bouwen, is dat je de goedkoopste in de regio bent

Dat is een race naar de bodem die voor de meeste zelfstandig ondernemers eindigt in een burn-out, een baan moeten zoeken, of allebei.

 

3 Speel voor speurneus

Je hebt je werkgebied omlijnd en je verhaal helder. Mooi.

Maak nu een lijst. Welke mensen, bedrijven, instellingen, scholen, verenigingen, stichtingen en partijen zouden jouw naam moeten (leren) kennen? Gebruik zoekmachines om alles wat je uit je hoofd weet mee aan te vullen.

Het leuke van zo’n lijst maken, is dat je gerichter aandacht aan je omgeving besteedt als je naar buiten stapt. Het resultaat zou je kunnen verrassen.

Ik denk aan een bruidsfotograaf in Friesland. Zij zei: ‘In Friesland heb je maar weinig echt mooie trouwlocaties.’ Ik vroeg haar de lijst te maken. Sindsdien ontdekt ze steeds weer prachtige landgoederen. Bijvoorbeeld als ze naar een high tea gaat dat voor een familielid is georganiseerd. Landgoederen waar ook getrouwd wordt, en waar ze haar echt eens zouden moeten (leren) kennen, als bruidsfotograaf. Hoppa.

 

4 Vink op de lijst aan wie jou al wél kent

Hoe houd je op dit moment contact met deze mensen? Hoe blijf je op een positieve manier in beeld?

Denk niet te moeilijk. Een van de mooiste dingen die je kunt doen is het volgende. Wáár komen deze mensen? Nieuwe lijst: waar in jouw regio vinden informatieavonden, lezingen, netwerkbijeenkomsten, studiedagen, open huizen, beurzen of weet-ik-veel-wat plaats over jouw onderwerp? (Dus: fysiotherapeut —> gezondheid, levensstijl.) Ga daar ook heen.

Je hoeft niet iedere week te gaan en je hoeft niet met minstens 20 mensen te praten

Maar hoe vaker je gaat, hoe meer mensen jou leren kennen en vertrouwen, en uiteindelijk inschakelen. En ook al ben je niet zo’n netwerktijger, een aantal mensen zien dat je er bent of hoort dat je een slimme vraag stelt.

Je netwerk uitbreiden met één iemand in plaats van 20 tegelijk, telt net zo goed

En zo leer je op een natuurlijke manier ook mensen van je lijst kennen, die jou nog niet kenden.

Zijn er in jouw regio nauwelijks lezingen of beurzen rondom jouw onderwerp?

En kun je er ook niet zomaar ‘toevallig’ een kop koffie gaan drinken op het terras, zoals de Friese bruidsfotograaf op de landgoederen kan doen? Dan begin je wat algemener.

Bruidsfotograaf Peter Lammers woont op de Vijfhoek in Deventer. Ieder jaar wordt daar een hardloop-evenement gehouden, de Vijfhoek-loop. Sinds een paar jaar fotografeert hij dit evenement. Veel mensen uit de Vijfhoek weten Peter dan ook uitstekend te vinden als ze foto’s nodig hebben.

Straatfeest, buurtbarbecue, dorpsfestival, open podium in de schouwburg, rommelmarkt in het wijkgebouw: er zijn altijd plekken in je regio te vinden waar ze behoefte hebben aan helpende handen.  Zet je een paar uur of een paar weekenden in, en voor je het weet moet je mét zonnebril je boodschappen in de supermarkt doen.

 

NB. Voor de schrijvers die willen helpen

Mensen zetten je maar wat graag in voor het maken van de nieuwsbrief, de persberichten, de flyers, de sociale media.

Als je er een goed doel mee wilt steunen: doen.

Als je er je netwerk mee wilt uitbreiden: pas op. De kans bestaat dat je harde werk en talent alleen zichtbaar wordt bij 2 of 3 mensen van de organisatie. De rest heeft geen flauw idee wie je bent. Wil je dat mensen je leren kennen, bekijk dan goed hoe je dat aanpakt.

 

5 Gebruik hashtags en locatietags

Volg mensen of bedrijven van je regio-lijst via sociale media. Ook zo kun je ze beter leren kennen.

Maar daarmee volgen zij jou nog niet natuurlijk. Twee manieren om te zorgen dat de regio een beetje doorkrijgt dat jij daar – Hoi! – ook woont, is door hashtags (#) en locatietags te gebruiken.

Noem je stad, wijk, of het gebouw waar je bent

Ik ben zelf nogal laks met deze tip, maar dat komt dan ook omdat mijn achternaam tot vervelens toe  als locatietag functioneert. 🤷

 

6 Tot slot dé tip die iedereen kent maar die niemand toepast

Als je denkt: waarom zit ik op sociale media, ik bereik toch bijna niemand.

Sociale media werken met algoritmes. Daarmee bepalen ze wie of hoeveel van jouw volgers welk bericht te zien krijgt. Het leuke is, je kunt zelfs met een laag aantal volgers best veel mensen (in je regio) bereiken. Even kort door de bocht:

  • Als je eens per 2 dagen iets plaatst, zien meer mensen je berichten voorbij schuiven dan wanneer je dat eens per 2 weken doet. Dat bereik bouwt zich op – maar ben je ziek of ga je op vakantie en ben je als gevolg ervan 2 weken offline, dan ben je dat bereik weer kwijt. Dan kun je opnieuw beginnen.

  • Als je vind-ik-leuks of reacties krijgt op je bericht, laat het sociale medium het bericht aan meer mensen zien. Want, zo denkt het platform, blijkbaar zien mensen je bericht graag. Het platform waardeert interactie.

  • Hoe eerder die vind-ik-leuks of reacties verschijnen nadat je een bericht plaatst, hoe beter dat voor je bereik is.

En dan nu de tip

Als iemand online reageert, zeg dan iets terug. En niet alleen als het een reactie van een bekende is. Als je online probeert te werken aan je bekendheid in de regio, dan werkt dat alleen als mensen

  • je berichten zien, en

  • kunnen zien dat je er niet alleen maar bent om jezelf te promoten, maar om werkelijk contact te leggen

Krijg je nooit een reactie, lees dan het boek Supersocial van Elja Daae, of vraag mij om een reactie en dan zeg ik iets terug.

Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 21 maart 2022. Ik plaatste het op 10 juni 2019.