Waarom je niet te snel ‘zie mijn website’ moet zeggen
/Een vriendin van mij zoekt een tijdelijke baan. Dus stapte ze een uitzendbureau binnen. Goed initiatief. Ja, toch?
Nou, nee. Dat bleek niet de bedoeling. Mijn vriendin kreeg de mededeling dat ze zich via de website moet inschrijven. Doei-doei!
Dit soort dingen gebeurt niet alleen bij de grotere bedrijven. Zelfstandig ondernemers doen dit ook.
Om te voorkomen dat jij per ongeluk al die mensen afscheept, die zich staan te verdringen om maar klant bij jou te mogen worden, gaan we het vandaag hebben over iets wat tijdens mijn studie International Business al mega-belangrijk was:
Locatie, locatie, locatie.
Oké, de situatie is als volgt: je weet wat je te bieden hebt en voor wie. Je hebt ook op je website staan wat je te bieden hebt en voor wie. Je hebt op je sociale media staan wat je te bieden hebt en voor wie. Joh, je kunt daarnaast zelfs nog te allen tijde aan iedereen uitdelen wat je te bieden hebt en voor wie! Dat doe je in de vorm van iets tastbaars als een brochure, flyer of poster. Of je doet dat digitaal via PDF-jes, video’s of jpg-tjes van infographics.
Kortom, je hebt je shit voor elkaar
En je doet echt geweldig mooie dingen, op jouw geheel eigen fantastische wijze. Het kan niet anders, of dit is niet alleen mij opgevallen, maar ook andere mensen.
“Want!” zeggen die mensen dan, wat geen winterhandschoen blijkt te zijn, maar iets wat mensen Heel. Graag. Willen. Hebben.
Waarop die mensen logischerwijs contact met je opnemen. Wat zij dan weer doen op hún geheel eigen fantastische wijze.
Ze sturen een superkort WhatsApp-bericht vanaf een nummer dat nog niet in je telefoon staat.
Ze zetten een heel persoonlijke reactie, die de hele wereld kan zien, onder een van je berichten op Facebook.
Ze bellen je (vast een veertigplusser dan, mensen onder de 40 bellen niet meer).
Ze grijpen je bij de arm tijdens de buurtbarbecue, terwijl jij net op weg was naar ... die ene persoon met wie je altijd zo kunt lachen/het bier/de wc/huis, natuurlijk, een buurtbarbecue is niks voor jou.
Ze maken contact op een manier, die misschien niet jouw favoriete manier is. Maar wel de hunne
Of ze stellen vragen, waarvan jij denkt: Lees even mijn website, daar staat het antwoord.
Dat ding heb je niet voor niks hè. Voor je website heb je ook echt je best gedaan op de verwoording en vormgeving en alles. En die website kostte je sapperloot 3 van de beste maanden van je leven die je nooit meer terug krijgt, waarin de dierbare mensen om je heen die het waagden je voor de voeten te lopen het dusdanig moesten ontgelden, dat je nu nog bezig bent met je verontschuldigen. Kortom, het makkelijkste zou zijn als iedereen gewóón even op je website keek, ja.
Is ook zo.
Je neiging kan dan ook groot zijn, om deze mensen voor informatie over je diensten en tarieven, antwoorden op veel gestelde vragen, en de hele rataplan te verwijzen naar een andere plek dan waar je gesprek plaats heeft.
Waarmee je in feite tegen je potentiële klanten zegt: zoek het effe uit
Als een klant al 100% zeker weet, dat hij je dienst wil, dan is die klant misschien nog wel zo gek ook, het zelf effe uit te zoeken.
Maar als iemand nog aan het winkelen is, en het gaat tussen jou en wat andere aanbieders ... Of als iemand nog aan het twijfelen is en het contactmoment gebruikt om een beslissing te kunnen nemen ... Dan mis je hier je kans.
Presenteer jezelf daarom zo goed en zo kwaad als je kunt op de plek waar je potentiële klant de conversatie heeft gestart.
Het hoeft niet perfect. Je klant wil eerst en vooral voelen, dat je enthousiast bent over een mogelijke samenwerking, en dat je zijn vragen serieus neemt.
En natuurlijk kun je ná het beantwoorden van een vraag, altijd afsluiten met: is het goed als ik je morgen even bel? Of: is het goed als ik je een PDF mail met alle info over dit pakket? Of: als je graag nog iets wilt nazoeken, dit is de link naar mijn dienst op mijn website.
Tot slot. Wat nu, als je bijvoorbeeld liever naar de tarieven op je website verwijst, omdat je klant daar misschien ook meekrijgt, dat je een echt vak uitoefent, waarbij kennis en ervaring komt kijken en waarvoor dus ook betaald mag worden? Zeker als je al meer dan eens hebt meegemaakt dat iemand je duur vond?
Blijf ‘op de locatie’ maar noem niet plompverloren een prijs. Ga eerst in gesprek. Wat heeft de klant precies nodig? En zorg dat de klant eerst weet, wat je dienst voor ‘m oplevert. Zo geef je context aan je prijs en is de kans groter, dat de klant die accepteert. Voor meer tips, lees: Je prijs is niet interessant.
Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op 25 januari 2022. Ik plaatste het op 29 juli 2019.