Geef je eigen kleur aan het ondernemerschap
/Een paar jaar geleden droeg ik bruin geverfd haar.
Wat dit te maken heeft met ondernemen? Wacht even, daar kom ik zo op.
Ik had mijn blonde haar in die kleur geverfd, om minder op te vallen, meer te passen bij mijn omgeving.
Ik droeg mijzelf inclusief mijn haar niet met verve maar met mate. (Dat is niet helemaal goed Nederlands maar het klinkt leuk, vind ik). Door mijn haar in deze kleur te verven, was ik juist bezig mijn ware zelf in te perken. Terwijl, je kunt ook gewoon je echte kleur rocken. Of je haar verven om juist méér expressie te geven aan je ware zelf.
Toen ik ontdekte dat ik mezelf wat aan het verstoppen was, heb ik al mijn haar eraf gehaald, kijk zo:
[Zo zag ik er jaren geleden uit]
Dat leverde mij een heleboel reacties op, die niet allemaal leuk waren. Sommige mensen zeiden ronduit: ‘Wat belachelijk dat je je haar eraf hebt gehaald, je ziet er afschuwelijk uit zo.’
Dat heb je met opvallen. Mensen lopen je niet meer voorbij zonder je te zien, maar ze bekijken je en dan vínden ze plots iets van je.
Aan het eind van de dag is het voor je bedrijf echter een stuk voordeliger dat je opvalt, dan dat iedereen je ongezien voorbij loopt.
En zo kom ik bij de link met ondernemen. Wanneer je voor jezelf werkt, moet je durven opvallen. Dat lukt niet met je diensten alleen. Dat kan misschien nog als je een barista bent of een gitaarbouwer.
Er zijn echter honderden zelfstandigen die excelleren in schrijven, ontwerpen, coachen, fotograferen, het maken van kick-ass WordPress websites, of het verzorgen van feesten en evenementen
Als je daar je brood van hebt gemaakt, heb je iets meer nodig dan je uitstekende vaardigheden alleen: een beetje persoonlijkheid.
Die van jezelf dan hè, niet die van een ander.
Als je niet anders durft te zijn dan anderen, hoe moet de klant je dan vinden? Dat wordt lastig. Dan zie je vaak dat zelfstandigen hun prijs in de strijd gooien en hopen dat de klant hen kiest omdat ze zo fijn goedkoop zijn. Je uitstekende vaardigheden in de uitverkoop doen, was vast niet waar je vooraf over fantaseerde, voor je eigen baas werd.
Wanneer je voor jezelf begint te werken, krijg je van iedereen adviezen. Daarnaast kijk je zelf natuurlijk goed rond. Dus je hoofd komt vol te zitten met ideeën. Over wat je op je website moet schrijven. Over hoe kort of lang die teksten mogen zijn. Over je aansluiten bij sociale media. Over dat je zou moeten bellen met onbekenden om aan klanten te komen, of dat je moet investeren in Facebook Ads. Over bloggen en nieuwsbrieven en tarieven en netwerken.
Je ziet of hoort wat werkt voor anderen en je besluit dat je dit dan zelf ook moet gaan doen. Ook al vind je bepaalde acties eigenlijk heel vervelend. Ook al krijg je van sommige dingen een Heel Vieze Bijsmaak in je mond.
En zo komen sommigen van ons aan websites vol jargon en afstandelijk taalgebruik in de lijdende vorm, terwijl we in het echt meer doen denken aan frisse wervelwinden die onomwonden uitleggen waar we voor staan.
Offline vallen die wervelwinden op, maar online surft iedereen ze voorbij. Of ze krijgen reacties van mensen die – als ze hen eenmaal in het echt zien – niet blijken te willen werken met wervelwinden.
Als je echt aan de slag wilt met marketing, zorg dan dat jouw kleur, jouw persoonlijkheid zichtbaar is in al je acties
Je trekt er de mensen mee aan die bewust voor jóu kiezen. En doe alleen dingen waar je zelf achter staat. Ook al roept de hele wereld hoeveel profijt ze hebben van een actie. Als iets echt niet bij je past, doe het dan lekker niet.
Breng jouw persoonlijkheid tot uitdrukking in je alles wat je doet, van marketing tot bedrijfsvoering. Kom langs, als je daar hulp bij wilt. Kijk bijvoorbeeld bij het korte traject Focus op je Focus.
Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in augustus 2010.
Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.