Laat niet je potentiële klant het werk doen

Foto bij het blog ‘Laat niet je potentiële klant het werk doen’ op de website van ZinVol (Concrete  ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.). Fotograaf: Marieke van Dulmen

Bijgewerkt september 2023

Op een ontstellend simpele manier kun je vanaf vandaag al meer klanten aantrekken. Het enige wat je hoeft te doen, is een paar drempels verwijderen die er liggen tussen jou en de bestelling van je klant.

Ik demonstreer met een persoonlijke ervaring wat ik bedoel.

Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een compostvat voor mijn tuin. Liefst een in de buurt van waar ik woon. Dit dan weer zodat een bezorger geen vele autokilometers hoeft te maken om mij er een aan te reiken.

Ik begon mijn zoektocht op internet en vond een paar tips. Die ging ik eerst af. Zo wist ik een webwinkel te vinden met een aardige pagina over composteren, maar hoe ik vervolgens ook zocht in hun webwinkel: verkopen van compostvaten deden ze niet. Ook een bekend tuincentrum in mijn buurt bood het item niet in haar webwinkel.

Geen punt. Het bleek dat mijn gemeente een pagina had waarop staat: 'Ter bestrijding van de omvang van de hoeveelheid afval kunt u bij de gemeente een compostvat kopen.' Yay!

Helaas stond nergens waar of bij wie dit besteld kon worden

Dat was jammer. Nu moest ik dat zelf gaan uitzoeken. Ik belde een medewerker van de gemeente. Die hoorde mij verbaasd aan. Compostvaten via de gemeente? Eh ... Uiteindelijk moest ik een mail sturen als ik achter het antwoord wilde komen. Een mail sturen aan de gemeente betekent dat je drie webpagina's formulier doorloopt. (Bad UX!) Heb ik braaf gedaan.

Ik gaf nog bij de medewerker aan de telefoon aan hoe handig het zou zijn als direct op de betreffende pagina van de gemeente zou staan bij wie ik wezen moest. Maar dáár ging de medewerker niet over. 'Dag mevrouw Apeldoorn.'

Ik kreeg van de medewerker ook nog als actie mee het bij ons plaatselijk milieucentrum te proberen. Volgens de pagina van het centrum zou ik dan op de fiets moeten springen. Of tussen de nieuwsberichten moeten snuffelen (ook gedaan) maar daar stond even toevallig niks aan compostacties. Dus ik weer bellen. Waarop de medewerker me vertelde dat als ik antwoord op die vraag wilde, ik even een e-mail moest sturen.

Argh!

En zo kom ik bij het onderwerp van vandaag. Als je wilt kun je er heel eenvoudig voor zorgen dat veel mensen al in een vroeg stadium het idee opgeven, jouw klant te willen worden. Ook als zelfstandige, het overkomt niet alleen grote(re) organisaties. Het enige wat je hoeft te doen is achterover leunen. Wil iemand klant worden? Oh ja? Laat die daar dan maar mooi zelf zijn best voor doen!

Je begrijpt al waar ik naartoe wil. Ta-daa: als jij een klant wil, moet jij het werk doen.

Hoe? Vier tips om jezelf aan een klant te helpen.

Tip 1. Wees belachelijk duidelijk in je verwachtingen

Op je website moet gelijk te zien zijn, wat jij hoopt dat de lezer gaat doen. Internetcopywriter Aart-jan van Erkel heeft het over 'Waar is de banaan?' Zeker per dienst of product die je aanbiedt is zo'n banaan handig. En vooral op je thuispagina. De meesten van ons hebben daar staan wat op onze site te vinden is. En dan? Wat moet je lezer vervolgens gaan doen?

  • Contact met je opnemen?

  • Zich inschrijven voor je nieuwsbrief?

  • Een offerte aanvragen?

Doe je lezers een suggestie. Plaats een banaan.

Tip 2. Maak een actie supermakkelijk

Je ziet ze nog wel: contactformulieren waarop je verplicht je gehele doopceel moet lichten voordat je eindelijk kaartjes kunt bestellen of een offerte kunt aanvragen. Pfff. Je wordt al moe als je eraan denkt.

Mensen de mogelijkheid geven snel iets in te vullen op je site kan een hartstikke handig, drempelverlagend middel zijn. Dus formulieren zijn echt prima. Plaats er bijvoorbeeld een op iedere dienst/productpagina. Scheelt je klanten vaak weer een stap, zoals het openen van een mailprogramma. Maar gebruik je een formulier, vraag dan alleen het hoogstnodige, wat je echt nodig hebt om verder te kunnen met iemand. Dat kan best betekenen dat je een vraag stelt als 'Hoeveel budget is beschikbaar'. Je stelt een of meer vragen waarmee je van tevoren alvast filtert of iemand echt behoort tot de doelgroep op wie jij je richt. Dat kan iedereen een hoop tijd en energie besparen.

Vertel klanten welke actie ze moeten ondernemen, om te krijgen wat ze graag van je willen. Zodat ze niet eerst hoeven te bellen om erachter te komen dat jij van ze verlangt dat ze mailen.

Tip 3. Vertel mensen wat je prettig vindt

Goed bereikbaar zijn, zorgen dat klanten precies weten waar of bij wie of wanneer zij het antwoord op hun vraag kunnen vinden, is gelukkig niet hetzelfde als 24/7 'aan' staan via alle mogelijke contactmogelijkheden. Welnee.

Je kunt én belachelijk duidelijk zijn én gewoon helemaal jezelf. Kijk maar eens naar hoe facilitator Sanne Roemen dat doet. Je weet waar je aan toe bent. Daar gaat het eigenlijk om: dat je als klant weet waar je aan toe bent.

Ben je bang dat je klanten misloopt als je zelf stuurt in hoe zij contact moeten opnemen? Mijn ervaring is dat klanten het een prettig idee vinden, dat jij als ondernemer op tijd je rust neemt.  En dat je voor jezelf geregeld hebt dat wanneer jullie contact hebben, je niet gestoord wordt door 300 andere blieps van apps op je telefoon, laptop of tablet. 

Denk bij twijfel gewoon hieraan: hoe meer zen, hoe meer zichtbaar.

Tip 4. Stel jezelf voor

Zowel op papier als op websites en sociale mediaprofielen kom ik het nog regelmatig tegen. Een bedrijf stelt zich aan je voor, maar wie daar de trotse eigenaar van is, geen idee. Nergens een voor- en achternaam te bekennen. Voorkom lidmaatschap aan Ondernemers Anonymous. Geef je bedrijf een gezicht.  

Hoe het afliep met mijn compostvat? Een medewerker van het milieucentrum ... mailde me terug er een te kopen bij een tuincentrum.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.