23 marketingacties om in te zetten
/1. Antwoord
Heeft iemand geprobeerd je te bereiken? Bel. Schrijf een e-mail.
Stuur een app via WhatsApp of Instagram. Zet Zoom aan en begin een gesprek. Reageer per tweet of messenger.
Het geeft niks als je bij voorkeur alleen maar per mail reageert in plaats van per telefoon. Als je maar wat van je laat horen en als je dit maar persoonlijk doet. Weet je niet direct hoe je moet reageren? Schrijf Dank voor je bericht. Ik kom er over een paar dagen op terug. Zo koop je tijd voor jezelf en weet de ander toch waar hij aan toe is.
2. Geef een webinar of een teleseminar
Gastblogger Brigitte van Tuijl legt in het blog 'Hoe zet je een teleseminar of webinar in als marketinginstrument' haarfijn uit wat je kunt met een teleseminar of webinar.
Een teleseminar is uit de gratie en lijkt ouderwets. Maar heb je een doelgroep die snel overprikkeld raakt? Dan is dit medium ook nu nog geen gek idee.
3. Start een blog
Er is altijd een onderwerp waar jij als freelancer/zzp’er meer verstand van hebt (of enthousiaster over bent) dan je omgeving. Wanneer je je kennis inzet om anderen op weg te helpen, helpen anderen jou weer op weg. Journalisten vragen om je mening als expert, lezers worden op den duur klant van je.
En wat ik zelf fijn vind aan het hebben van een blog: je bouwt op één vaste plek een handige, doorzoekbare database op met daarin een schat van informatie die jou zelf ook dagelijks van pas komt.
Ieder jaar komt trouwens hetzelfde komkommernieuws voorbij: blogs zouden hun langste tijd gehad hebben. In de praktijk merk ik daar niks van.
4. Begin een nieuwsbrief
Inhoudelijk doe je hetzelfde als op je blog: je biedt tips, informatie of persoonlijke ervaringen.
Het verschil met een blog is dat je een nieuwsbrief op vaste momenten de deur uit doet. Je stelt je abonnees dus op vaste momenten aan jou en je werk/je bedrijf bloot. Dat is voor je abonnees stap 2 op de Relatieladder, zeg maar. Stap 1 op de Relatieladder is dat je toevallige voorbijgangers op straat zover krijgt dat ze je blog lezen, stap 2 is dat ze halve kennissen van je willen worden door zich te abonneren op je nieuwsbrief.
'Toestemming' is daarbij het toverwoord: Een nieuwsbrief beginnen na het spamverbod.
5. Gooi iets op de post
Een aantal zomers geleden kregen mijn toenmalige vriend en ik de geest en stuurden voor het eerst sinds jaren een ouderwetse ansichtkaart uit Barcelona. Mijn vrienden waren tot tranen toe geroerd (oké, bijna dan. Het maakte in ieder geval hevige indruk).
Wie stuurt er nog wel eens zomaar een echt kaartje, of een echte foto, of een echte brief? Als je wilt opvallen tussen alle andere zzp’ers: met tip 5 heb je echt goud in handen.
6. Maak een e-book
Goed voor je expertstatus. Tenminste, als je echt informatie weggeeft, waar mensen wat aan hebben. Het mooie van een e-book is: je hoeft maar vijf pagina’s te schrijven, en dan kun je al een heel behoorlijk e-book hebben.
Kun je als lokker aanbieden: Word lid van mijn nieuwsbrief en je ontvangt het e-book Breien voor hippe mannen helemaal gratis. Maar daar zijn mensen een beetje moe van: ze hebben op die manier te vaak e-books gezien die helemáál geen informatie bevatten, maar alleen reclame.
Je kunt het e-book ook tegen betaling aanbieden. Als mensen na betaling automatisch je e-book in de mail ontvangen, dan kun je ook nog wat verdienen als je slaapt. Er zijn plug-ins om dat automatische gedeelte te regelen.
7. Je kunt natuurlijk ook een echt boek schrijven
Dat doet wetenschapsjournalist Govert Schilling ook regelmatig. Die van het briljante gastblog 'Waarom leuke dingen ook wat mogen opleveren'. Hij is expert in sterren (die in de lucht, niet die op tv). Zijn boeken zijn in allerlei talen vertaald. Sommige van zijn boeken worden ook als luisterboeken uitgegeven.
Alles over een boek schrijven en publiceren.
8. Presenteer jezelf op een website
Vervang je rommelige oude website, met 13 hoofdmenu-knoppen, je vakantiefoto van Texel die je gebruikt als profielfoto, en je nieuwspagina waarbij bovenaan een bericht uit 2015 prijkt, door een website die je klanten serieus zullen nemen.
En laat op z’n minst een tekstschrijver al je teksten nalezen. Al heb je 3 universitaire studies cum laude afgerond: als je website vol spelling- en grammaticafouten staat, neemt nog steeds niemand je serieus.
9. Plak een poster of billboard aan
Als ’t werkt voor Loesje, waarom zou het dan niet werken voor andere woordenkleiers? Ik denk aan journalisten, (tekst)schrijvers, communicatiemensen, copywriters, enzovoorts. Ook prima marketingmiddel om je optredens, workshops en cursussen te promoten.
10. Maak een folder of flyer
Wat moet erin? --> Wat doe je, voor wie, wat levert dat je doelgroep op en hoe ben je het beste te bereiken? Zie ook: Red je flyer van de prullenbak.
11. Ook je visitekaartje kun je inzetten als marketingmiddel
Gebruik alle kaartjes die je in handen gedrukt krijgt om mensen persoonlijk te mailen. Bijvoorbeeld met: Hoe vond je de bijeenkomst? Of: Voeg me toe op LinkedIn.
Zet op de achterkant van je eigen kaartje een call to action, zoals:
Zullen we elkaar toevoegen op LinkedIn?
Download mijn whitepaper over Onderwerp X
Volg me op Instagram voor voedingstips
12. Zet geen dure papieren advertentie
Precies: geen. Er is in 22 jaar tijd nog nooit een zzp’er juichend naar me toe gekomen om me te vertellen dat zijn geplaatste papieren advertentie of advertorial zoveel reacties heeft opgeleverd.
Dat werkt anders voor grotere bedrijven met diepe zakken. Zij kunnen de advertentie herhaaldelijk plaatsen, net zo lang tot mensen ‘m onthouden.
Adverteren kan wél werken als je je richt op een kleine niche en je boodschap er goed op afstemt. Als je een blad vindt dat zich volledig op die kleine niche richt, dan kan een advertentie wél wat doen voor je zichtbaarheid.
13. Toch experimenteren met adverteren?
Doe het online. Promoot je bericht op Facebook of Instagram. Of verdiep je in programma’s als Google AdSense.
Verkijk je er niet op: online adverteren is iets waar je langere tijd in investeert. En hoe meer kennis je meebrengt van je doelgroep, marketing en het advertentieprogramma zelf, hoe hoger de kans dat je campagne wat uithaalt.
14. Maak een profiel aan op vraag/aanbod-sites
Je kunt berichten en een uitgebreid profiel op tientallen intermediairsites plaatsen, waarbij de site je als opdrachtzoekende aan een opdrachtgever koppelt.
Het kán goed werken. Denk aan AirBnB. Heb je een Bed and Breakfast, dan kom je een heel eind met alleen een profiel op een website als deze.
Maar werk je in de media of in de bouw, dan kunnen intermediairsites bakken met tijd kosten, en qua prijs een race naar de bodem zijn. Dus je moet er stevig voor in je schoenen staan.
15. Creëer free publicity
Schrijf een persbericht, pluis de bladen na op leuke rubrieken waarvoor je je op kunt geven als geïnterviewde, of leg een blad een artikelidee voor dat je zelf schrijft. Daar kun je een honorarium voor bedingen, als ze je idee willen. Als je nooit schrijft/geen ervaring hebt, kun je te maken krijgen met het no cure no pay principe.
Je kunt ook lid worden van mediaplatform Vrouw in de Media dat jou helpt om de media te bereiken.
16. Duik op in een radio- of tv-programma
Omdat de radio- en tv-makers ook weten dat dit een marketingmiddel voor jezelf is, hopen ze vaak dat je gratis en voor niks langskomt.
Moet je aardig wat voorbereiden, of meenemen aan materiaal? Ga voor jezelf na of de prestatie die van je gevraagd wordt, je tijd en moeite waard is in verhouding tot wat je geboden wordt.
17. Geef een lezing
Deel je kennis van of liefde voor een onderwerp.
18. Voer een demonstratie op
Je kunt een heel verhaal houden over wat Nin-Jutsu is, maar je kunt het ook even voordoen. Dan snapt iedereen het meteen.
19. Ga op een cursusmarkt staan
Leg je workshopagenda, flyers, posters, uitgeprint e-book, visitekaartjes en je andere spullen neer en praat met iedere geïnteresseerde.
Ben je niet zo’n babbelaar? Zie punt 18! Geef op de cursusmarkt je demonstratie.
20. Word leraar
Bedenk een workshop of cursus, of vorm een klas of club of groep. Offline of online. Deel je kennis en ervaring met de rest van de wereld.
21. Benut sociale media
Kijk rond op Instagram, LinkedIn, Facebook, of een van de vele andere platforms. En schrijf je niet alleen maar in: wees ook regelmatig aanwezig, actualiseer je profiel en treed in contact met mensen die je aanspreken.
Het gaat erom dat je aansluiting vindt bij mensen die je kunt waarderen. Aan een slapend profiel heb je niks. Dat is hetzelfde als nooit naar de ontmoetingen/borrels van je netwerk gaan: je leert niemand kennen.
Nog niet iedereen is overtuigd van het nut van sociale media. Mede door bekende keerzijdes, zoals de manier waarop sociale media met je privacy omgaan. Gebruik de tips van techjournalisten zoals Daniël Verlaan om veiliger te bewegen over internet.
22. Ga erop uit
Ontmoet klanten en collega’s tijdens borrels en bijeenkomsten. Bezoek de voor zzp'ers interessante broedplaatsen voor nieuwe ideeën zoals Permanent Bèta. En als je niet naar buiten kunt of wilt: trek er dan virtueel op uit en bezoek online borreluurtjes. Yep, die zijn er ook.
23. Last but not least
Stuur van tevoren een vakantiemail aan je klanten, de eerstvolgende keer dat je weet dat je op vakantie gaat. Het laat een goede indruk achter bij klanten, wanneer je ze op tijd van je foetsietijd op de hoogte stelt. En dat ... is ook marketing.
Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in augustus 2009.
Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.