Passief inkomen: ook voor jou weggelegd

Foto bij blog ‘Passief inkomen: ook voor jou weggelegd’ van ZinVol. Foto: Simone Jansen van ‘t Laar.

Slapend rijk worden.
Dat kan. Met passief inkomen.

Er zijn websites die dat beweren. Sterker nog … er zijn ondernemers die dat voor elkaar krijgen.

De rocksterren onder de zelfstandigen.

Bijvoorbeeld zij die met een bestseller de lijst aanvoeren op ManagementBoek. Of die tienduizenden abonnees hebben op hun nieuwsbrief. Die influencer-status hebben op Instagram. Die wel eens aanschuiven bij Jinek.

Van die zelfstandigen die een BZ zijn. Een Bekende Zelfstandige. De rest van werkend Nederland kent ze niet, maar als zelfstandige ken je hun naam.

Ben je rockster en verkoop je kant-en-klare online producten zoals e-books en e-courses, dan kun je daar een héél aardig inkomen mee binnenhalen. Terwijl je slaapt!

Hiep hiep.

Maar is het najagen van een passief inkomen ook interessant als je nog géén rockster-zelfstandige bent?

Dát wil ik wel eens weten. Dus: van 2011 tot corona-2020 experimenteer ik met de verkoop van twee e-books* op mijn website.

*Update: sinds de intrede van corona stel ik mijn e-books gratis beschikbaar, als hart onder de riem. Nu komt mijn passief inkomen uit mijn MasterClass.

Ik verklap je vast mijn conclusie: passief inkomen is voor iedere zelfstandige weggelegd

Je wordt er niet per se rijk van. Maar als je het slim aanpakt, kan het een fijne financiële aanvulling zijn. Bijvoorbeeld wanneer je tijdelijk niet kunt werken door ziekte, de zorg voor je kinderen of ouders, politieke ontwikkelingen, of omdat je The Queen’s Gambit wil kijken.

 

Hoe begin je?

Je maakt een keus in drie dingen.

1 De vorm van je product:

wordt het een e-book, e-cursus, webinar, white paper, of echt een fysiek product waarvan je de distributie door een derde partij laat regelen?

2 De manier waarop je jouw product maakt:

ga je voornamelijk schrijven, fotograferen, filmen, tekenen of vertellen?

3 Het onderwerp van je product:

een combi van iets wat jij echt goed kunt of waar jij veel vanaf weet of waar je bekend om staat, en waar je klanten ook echt graag meer van willen weten of hebben.

Voor alle drie geldt: kies voor wat het dichtst bij jezelf ligt. In ieder geval voor je allereerste experiment met je passief inkomen-ding.

Kijk, uit je comfortzone stappen kan altijd nog. Voor NU is belangrijk DAT je product er überhaupt komt. Een les die ik leerde van mijn eerste experiment met een online training. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Dan kun je straks daadwerkelijk iets verkopen.

In mijn geval worden het in 2011 2 e-books, want ik ben schrijver in hart en nieren.

  • Een voor starters: 'De pijplijn vullen, leer genoeg klanten kennen'

  • En mijn e-book ‘Richt je niet op naamsbekendheid’ vul ik met blogs die ik al geschreven heb

Mijn coach wijst destijds dat laatste idee van de hand

Een e-book gevuld met eerdere blogs? Die gewoon online staan? Gaat niet werken. Wie koopt er nou iets wat ze ook gratis op je blog kunnen lezen?

Nou mensen, ik huilde de hele weg van mijn huis naar de bank. Want: wie gaat er nou twintig blogs bij elkaar googelen als je ze ook in een keer kunt (her)lezen omdat ze handig gebundeld staan in één PDF?

Oh ja, en dat is ook een ding: ik ben daar dus eerlijk over. Dat die blogs op mijn blog staan. Ik hou van duidelijkheid.

Hoe bepaal je de juiste prijs?

Wat je daarbij helpt, zijn de volgende zaken.

1 Prijs is psychologie

Iedereen gilt daar wat anders over.

Begin met een prijs die jou tevreden stelt en die je zonder blikken of blozen aan je klant durft te vragen. Als nu je antwoord is: ‘Oh dan geef ik het eh …  gratis weg’ terwijl dit blog gaat over passief inkomen in plaats van actief weggeven, kom dan on-mid-del-lijk langs. Maar verder zijn alle getallen goed.

2 Vergelijk je prijzen niet met anderen

Bekijk hoe je jezelf wilt positioneren.

3 Gebruik je het als marketing of als verdienmodel?

Bepaal waar je jouw product neerzet in je totale aanbod.

  • Is het er een van het niveau: maak onbekommerd kennis met mij en mijn werk? Instapniveau: lage prijs

  • Is het een rete-exclusief iets waarin alles zit wat je te bieden hebt, jaren van kennis en ervaring, über-compleet enzo?
    Luxeniveau – hoge prijs.

  • Of is het iets ertussenin?
    Basisniveau – gemiddelde prijs

In mijn geval plaats ik mijn e-books op kennismakingsniveau tegen 4,99 euro inclusief btw per stuk.

 

Hoeveel verkoop je dan?

Nog leuker is de vraag: hoe lang verkoop je dan?

Sinds 2011 tot augustus 2019 heb ik 244 e-books verkocht. In bijna iedere maand van ieder jaar sinds de start. Yep. Dat vind ik er zelf nog het leukst aan. Acht jaar na dato en ‘het doet het nog’. Zonder enige andere promotie dan dat het op mijn website staat.

Geen rockster-bestseller. Maar denk aan wat je zelf wil verkopen en tegen welke prijs … en zorg dat je het slimmer aanpakt dan ik, en dan kun je betaald Netflix kijken.

Eerst verkoop ik mijn e-book via iDeal dankzij een intermediair: TargetPay. Gaat heel goed.

Dan komt in 2015 die EU-btw-regel die zegt dat je van iedereen die online iets bij je bestelt, hun aankoop aan de Belastingdienst moet kunnen bewijzen met drie niet-conflicterende bewijsstukken. En dat je voortaan BTW moet betalen aan het land waarin jouw klant jouw online product of dienst koopt. Holy hell.

TargetPay is dan nog niet zover dat zij dit stuk voor mij kunnen ‘ontzorgen’. En als ondernemerscoach heb ik een voorbeeldfunctie voor mijn klanten. Dus tussen 2015 en 2019 werk ik weer met facturen. Daardoor daalt het aantal bestellingen.

Inmiddels heb je meer keus. Je kunt een tikkie sturen. Je kunt een iDeal-knop op je website zetten, met een mailservice die je klant automatisch een factuur stuurt. Gebruik je net als ik een platform als Squarespace, dan kun je een aanbieder gebruiken zoals PayPro.

Maak het in een halve dag in orde en je hebt nergens omkijken naar. Passief inkomen, check!

 

Tot slot: wat als je product niks doet?

Geen nood. Denk aan de rocksterren. Tegenover iedere hit die de rockster scoort, staan minstens twee missers. Dus je bent gewoon lekker op weg om ook een rockster te worden. Zeker als je voor bij je volgende experiment hulp inschakelt. De mijne bijvoorbeeld.

 

Ik werkte dit blog voor het laatst bij op 14 juli 2021. Ik plaatste het 9 februari 2017.