Hoe frustraties je ondernemerschap vooruit helpen
Bijgewerkt oktober 2025
Het internet staat vol verhalen van mensen die zich als klant niet gezien voelen. En dan bedoel ik niet Henk234 of Maxverstaptzich@hotmail.com die als sport alles maar één ster geven, zonder verdere uitleg.
Tv-programma’s als Kassa, Radar en Ook Dat Nog laten zien hoe bedrijven klanten in de kou zetten. Soms lijkt wel: hoe groter de onderneming, hoe minder de menselijke maat.
Waarschijnlijk heb je zélf ook een aantal ervaringen gehad, waarbij je je als klant niet serieus genomen hebt gevoeld.
Daar liggen als zelfstandige je kansen. Je weet door die ervaringen hoe je als klant graag behandeld had willen worden. En dat is de ervaring die je jouw klanten kunt meegeven.
Alles waar jij je als klant aan ergert, kun jij anders doen voor jouw klanten
Want reken maar dat je niet alleen staat in die ergernissen. Jij doet er je klanten een plezier mee wanneer jij het anders regelt dan het bedrijf waar jij je aan ergert.
Krijg jij bij instanties telefonisch niemand van vlees en bloed te pakken die van de hoed en de rand weet? Jouw klanten krijgen hoogstpersoonlijk jouzelf aan de lijn.
Geeft je telecomaanbieder alleen leuke bonussen aan nieuwe klanten? Jij beloont juist jouw trouwste klanten met wat leuks.
Bestel je ergens tickets, en blijkt pas helemaal op het eind bij het afrekenen dat er nog extra kosten bijkomen voor reserveren of parkeren? Jouw klanten komen qua prijs niet voor verrassingen te staan.
Om er maar even een bullshit-bingo-term in te gooien: maak van al je ergernissen je verdienmodel.
Hoe je dat regelt?
Neem de 3 voorbeelden van hierboven.
Wil je dat klanten jou kunnen bellen?
Zet dan je telefoonnummer op een goed zichtbare plek op je website. Denk aan bovenin bij je hoofdmenu, onder in je footer, of op je contactpagina.
Maak een e-mailhandtekening waar je nummer in staat.
Pak je LinkedIn-profiel erbij en zet je nummer in je banner: via Canva heb je razendsnel een banner gemaakt. Drop je nummer op LinkedIn ook even bij contactgegevens, én sluit je stuk tekst onder de kop Info ermee af.
Wil je juist je trouwste klanten belonen?
Ideeën daarvoor zijn eindeloos. Een tanktop als ze twee jaar je personal training hebben gevolgd. Als eerste toegang tot je nieuwe workshop. Een uitnodiging voor je feest, omdat je bedrijf 5 jaar bestaat.
Het kan groots en meeslepend, maar dat hoeft. Je kunt je klanten ook een handgeschreven kaart voor hun verjaardag sturen. Of een aanbeveling voor ze schrijven.
Vergeet je ambassadeurs niet, naast je trouwste klanten. Ik verstuur regelmatig een doosje Brownies per Post of De Lekkerste Boterkoek aan die van mij.
Voor meer inspiratie kun je ook bekijken hoe schrijvers op sites als Petje Af, Patreon of Substack hun abonnees belonen.
Wil je klanten duidelijkheid geven over je prijs?
Denk dan eens aan een pakketprijs. Werk je met uurtarieven? Zorg dan dat je voorbeelden geeft, waaruit je klanten kunnen afleiden hoeveel uur je minimaal bezig bent met een bepaald type klus. Breng je apart reisuren en -kosten in rekening, schrijf dat er dan meteen bij je prijs bij. Hetzelfde geldt voor verzendkosten.
Laat weten of je aanbod inclusief of exclusief 9% of 21% btw is, of dat je vrijgesteld bent van btw.
Kortom, zet je prijzen bij je aanbod. Op je website, in je portfolio en in je offertes.
Waar begin je nu mee?
Denk terug aan de laatste keer dat jij je als klant niet gehoord voelde. Waar ging het om? Wat gebeurde er? Vertaal dit naar je eigen bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat jouw klanten zich in een soortgelijk geval wél gehoord voelen?