Hoe frustraties je vooruit helpen
/Bijgewerkt januari 2023
Voor iedere zzp’er is er uiteindelijk genoeg werk en klanten. Daar ben ik van overtuigd. Waarom?
Omdat het internet vol staat met verhalen van mensen die zich als klant niet gezien voelen. (En dan bedoel ik niet de mensen die als sport alles maar één ster geven, zonder verdere uitleg.)
Omdat het er soms op lijkt dat hoe groter de onderneming is, hoe minder menselijke maat.
Omdat jij zélf waarschijnlijk ervaringen hebt, waarbij je je als klant behoorlijk naadje behandeld hebt gevoeld.
En daar liggen je kansen. Je weet hoe je als klant behandeld wil worden. En dat is de ervaring die je jouw klanten kunt meegeven.
Alles waar jij je als klant aan ergert, kun jij anders doen voor jouw klanten
Want reken maar dat je niet alleen staat in die ergernissen. Jij doet er je klanten een plezier mee wanneer jij het anders regelt dan de ondernemer waar jij je aan ergert.
Krijg jij telefonisch nooit iemand van vlees en bloed te pakken die van de hoed en de rand weet? Jouw klanten krijgen hoogstpersoonlijk jouzelf aan de lijn.
Heb je een gruwelijke hekel aan telefonisch gestoord worden, of kun je feitelijk nooit opnemen omdat je de hele dag in vergaderingen zit? Jouw klanten krijgen altijd al hun informatie netjes en overzichtelijk op de mail.
Moet je dagenlang wachten op reactie zodat je niet weet waar je staat met je klus, project, verzoek of klacht? Jij laat je klanten weten dat je de boel gaat navragen of uitzoeken.
Verzamel bijvoorbeeld de voorbeelden die je tegenkomt en behandel deze in een masterclass. Met slimme suggesties en acties erbij hoe je ergernis bij klanten kan voorkomen. Waardoor klanten sneller ‘ja’ tegen een aanbod zeggen, of vaker terugkeren als klant.
Dat is tenminste wat ik deed. 😉 (Inmiddels niet meer beschikbaar)
Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.