Waarom fake it till you make it slecht advies is

Foto bij blog “Waarom fake it till you make it slecht advies is” van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Fotograaf: Margot Reesink.

Bijgewerkt oktober 2025

Dit artikel is voor jou als je soms het gevoel hebt, dat anderen hun werk beter, sneller, grootser en succesvoller aanpakken dan jij. Waardoor je minder naar buiten durft te treden met je eigen ideeën, kennis en ervaring.

 

Ik heb dagen waarbij ik weinig tot niks ZinVols uitvoer.

Dat wil zeggen: mijn huis is na zo’n dag brandschoon, maar mijn nieuwsbrief is nog steeds niet af.

Genoeg gedaan dus, maar geen dingen die bijdragen aan het voortbestaan van mijn bedrijf.

Ik ben calvinistisch genoeg om mij daarvoor te schamen. En naïef genoeg om te denken dat jou dat niet overkomt.

Als ik jou voor me zie, zie ik iemand die vol enthousiasme en overgave aan het werk is

Je bent met plezier je vak aan het uitoefenen, volgt fluitend een cursus waarbij je slimmer leert werken in plaats van harder, harkt links en rechts klanten binnen via geëngageerde conversaties op social media en ... ja, en je kúnt ook geen dag lanterfanten want er hijgen 3 deadlines in je nek.

Toch?

Mijn schaamte en naïviteit hebben mij jaren afgehouden van het vinden van mijn focus. Of nee, misschien niet van het vinden ervan, maar wel van het durven uitdragen ervan.

Zo dacht ik jarenlang dat ik méér moest verdienen, groter moest wonen en zakelijker moest zijn om mezelf met recht ondernemerscoach te mogen noemen.

Een ondernemerscoach, hoorde ik om me heen, moest alvast het succes uitstralen dat haar klanten hoopten te bereiken

Een ondernemerscoach is in hun ogen dus niet iemand die haar kat Tokio op haar website zet, een hang naar minimalisme heeft en in haar regenbroek naar je toe komt fietsen voor Werkplek Woensdag.

Dat beeld dicteert ook dat de ondernemerscoach gebruikmaakt van alle bewezen werkende marketingacties, zonder zich af te vragen of die vanuit moreel oogpunt wel gewenst zijn. Die gaat voor een maximum aan mensen in haar marketing en sales funnel en zegt geen rare dingen als

‘Ik maak niemand automatisch lid van mijn nieuwsbrief, zelfs klanten niet’.
(Want waarom zou ik je iets toesturen dat je niet wil lezen? Dat brengt mij no joy en het verlaagt mijn openingspercentage.)

Mijn kennis en ervaring stroken niet altijd met algemene opvattingen over marketing, maar ik kwam daar niet altijd mee naar buiten

Ik probeerde tegelijkertijd mezelf te blijven en aan hét beeld van de ondernemerscoach te voldoen. Dat leverde spanning op. Ik wist steeds heel goed hoe en wat ik zelf wilde. Maar dat leek te clashen met wat mijn omgeving vond dat bij mijn beroep hoort. Door dat dilemma deed ik langer over bedrijfsbeslissingen. Ook trok ik soms klanten aan die niet bij me pasten.

Tot ik gewoon maar ging bloggen over alles waar ik me voor schaamde

En geef ik tips en adviezen, bijvoorbeeld over het verkopen van je e-books, dan zet ik er cijfers bij over mijn eigen behaalde resultaten.

Sinds ik laat zien wie ik ben en hoe ik onderneem, is mijn focus heel helder geworden. Dat merk ik ook aan reacties: mensen kunnen me nu duidelijk vertellen waarom ze voor mij kiezen. Ik ben blijer en rustiger dan ik ervoor was. Ik voel me niet alleen vrij in mijn keuzes, maar kan die ook makkelijk maken nu ik dicht bij mezelf blijf.

En het allerleukste: ik hoef door dit alles minder hard te werken

Vergeet Fake it till you make it.

Ga staan voor je wie je ten diepste bent en Focus till you make it.

 
Vorige
Vorige

Een bedrijf beginnen in een voor jou nieuwe richting

Volgende
Volgende

Maak het mensen makkelijk klant van je te worden